bakma güzelim, atla gezelim


Tachycardia.
Get the pads.

Nabzım felaket yükselmiş durumda, bi YDS'den önce böyle kötü olmuştum bi de şimdi. Off sanki dünyanın sonu, sınavı geçemesem ölmeyeceğim ya. Sırf bu heyecandan kalıcam bu gidişle. Gayet sakindim 10 dakika öncesine kadar, noldu anlamadım. Yarın sabah da böyle olmam umarım. Zaten sabahın 6.30'unda kalkıp gideceğim sınava, ama en azından uykusuzluk çekeceğimi sanmıyorum.

Ezberden bir tekrar yapalım, sakinleşelim biraz. Kendime nasihatlerim;

-Arabaya bin, koltuğunu ayarla. Hangi ayağınla bindiğinin, hangi elinle kapı açtığının bir önemi yok.

-Gözetmenlere ve hocana selam ver, gülümse. Gergin olsan da kesinlikle hissettirme.

-Aynaları ayarla.

-Emniyet kemerini tak.

-Vitesi boşa al.

-Kontağı çevir, arabayı çalıştır. Lambalar, özellikle yağ lambası, sönene kadar bekle.

-Debriyaja sonuna kadar bas, vitesi 1'e al, çıkış yönüne göre sinyal ver.

-El frenini indir.

-Aynalara bakıp arkadan çıkışı engelleyecek araba gelip gelmediğini kontrol et.

-Arabaya gaz vererek ayağını debriyaj pedalından yavaşça (kaçırmadan) kaldır.

*Ayağın debriyajdan tam yay gibi kalkması gerekiyor ki araba titremesin, sarsılmasın. Aman ha gazı kökleme, ama gaz vermeyi de unutma. Gaz vermezsen stop ettirirsin. En zor aşama ilk kalkış aşaması zaten, gerisinde bir problem yok. Stop ettirme de, biraz titrerse de bir şey olmaz.

Ola ki stop ettirdin, asla dünyanın sonuymuş gibi davranma. Sakın bozuntuya verme. Kontağı kapatıp, baştan başla. Bunun ehliyeti olanların bile başına geldiğini unutma.

Ve lütfen göstergelere bakmayı bırak. Hep bu yüzden yaşıyorsun sorunları, motoru dinlemeyi öğrendin bunu çok iyi biliyorsun; artık kendine güven biraz.



-Çıkış yaptıktan sonra debriyaja basıp vitesi 2'ye al.

-Devir göstergesi 1,5-2,5 arasında dursun genelde, vitesi ona göre ayarla. Motoru verimsiz kullanma. Zaten 50'nin üzerine çıkma, daha çok acemisin ve yol da kalabalık olacak. Yani vites 4'e çıkmasın hiç.

-Takip mesafesini koru; 88-89 kuralı hem sakinleşmene yardım eder hem de mesafeyi belirlemeye yardımcı.

-Kırmızıda durmayı sakın unutma; debriyajı kökle, frene bas. 7 saniye falan kaldığında vitesi 1'e alıp kalkış yapmaya başla. Yavaş hareket ediyorsun zaten, ortada bekleyip arkadaki trafiği sıkıştırma.

-Genel olarak boş yolda 3'te git, ama virajlara geldiğinde 2'ye indirmeyi -yani yavaşlamayı- unutma.

-Hızını vitese göre ayarlama, vitesi hıza göre ayarla.

-Dönüşlerde sinyal vermeyi sakın unutma.

-Şerit değiştirirken keskin hareketler yapma, direksiyona dokunman yeterli. Şerit değiştirirken de, dönüşlerde de yolu kontrol etmeyi unutma; aynalar boş yere konmamış.

-Yolu sürekli kontrol et, önüne tahta parçası, kumlu yol çıkma veya hayvanlar ve yayaların atlama olasılığını büyük. Direksiyon kontrolünü kaybedebilirsin, lastiği patlatabilirsin. Hiçbiri gözetmenlerin gözünde hoş etkiler bırakmaz.

-Kasılma, direksiyonu rahat bırak. Sen onu bıraktığında şerit takibi daha kolay oluyor hatta.

Şeridin ortasından gitmeye özen göster, dikiz aynasından kontrol edebilirsin.

-Arabayı aldığın yerde bırak, gülümseyip gözetmenlere iyi günler dile ve arabadan yolu kontrol ederek in.



Ve bitti, aldım işte. Herkes yapıyor, sakin olursan neden yapamayayım?
Ola ki bu sefer geçemedim. Dünyanın sonu değil. Zaten sınava sadece 2 günlük çalışmayla giriyorum, ona rağmen gayet iyiyim.

Şu an daha sakinim sanırım. Şans dileyin bana.

Hiç yorum yok: